Olemme
koonneet tälle sivulle listan taidoista joita opettaja eri rooleissaan
(ja työssään) tarvitsee. Osaa taidoista tarvitaan useammissa rooleista.
Voit arvioida osaamistasi asteikolla: 1) osaan/ymmärrän teoriassa 2)
sovellan työssäni osittain 3) on osa toimintatapaani tai 4) Tutkin, kehitän, luon uutta.
Pohdi missä sinulla olisi vielä kehitettävää esim. SWOT-analyysia käyttäen.
Opettajan rooli
|
1. Osaan/ ymmärrän teoriassa
|
2.Sovellan työssäni osittain
|
3. On osa toiminta-tapaani
|
4.Tutkin, kehitän, luon uutta
|
Viestijänä:
|
||||
Yhteistyö
|
||||
Kuunteleminen
|
||||
Esiintyminen
|
||||
Asioiden hallinta
|
||||
Osallistuminen
|
||||
Keskustelun ohjailu
|
||||
Keskustelun
seuraaminen
|
||||
Esiintyjänä:
|
||||
Taito käyttää
sanatonta viestintää
|
||||
Vuorovaikutustaidot
|
||||
Viestintätaidot
|
||||
Ilmaisutaidot
|
||||
Sanoman rakentamisen ja johdonmukaisen etenemisen taidot
|
||||
Sisällön hallinta eli
asiantuntemus
|
||||
Havainnollistamisen
taidot
|
||||
Taito hallita
esiintymisjännitystä
|
||||
Taito olla oma
itsensä, laittaa persoona peliin
|
||||
Ohjaajana:
|
||||
Pedagogiset taidot
|
||||
Ohjaus ja
arviointitaidot
|
||||
Oppimisprosessin
tunteminen
|
||||
Ammatillinen osaaminen
|
||||
Kasvatustieteellinen
osaaminen
|
||||
Yhteiskunnallinen
osaaminen
|
||||
Itsensä tunteminen ja
kehittäminen
|
||||
Havainnointitaidot
|
||||
Kohtaamisen ja
kuuntelemisen taito
|
||||
Vuorovaikutus- ja
yhteistyötaidot
|
||||
Eettiset- ja
empatiataidot
|
||||
Tavoitteen asettamisen
taito
|
||||
Toiminnan suunnittelu-, toteutus- ja
arviointitaidot
|
||||
Tiivistämisen taito
|
||||
Kyseenalaistamisen ja
reflektoinnin taito
|
||||
Palautteen antamisen
taito
|
||||
Persoonalliset taidot
|
||||
Erityisopetukselliset
taidot
|
||||
Asiantuntijana:
|
||||
Pedagogiset taidot
|
||||
Oppimisprosessin
tunteminen
|
||||
Taito havainnoida
|
||||
Taito kuunnella
|
||||
Ammatillinen osaaminen
|
||||
Alan työtehtävien
työtaitojen tuntemus
|
||||
Alan
toimintaympäristön tuntemus
|
||||
Verkostoituminen
työelämäyhteistyössä
|
||||
Valmentajana:
|
||||
Havainnointi
|
||||
Kuunteleminen
|
||||
Ohjaaminen
|
||||
Opettaminen
|
||||
Neuvominen
|
||||
Johtaminen
|
||||
Arviointi
|
||||
Asioihin vaikuttaminen
|
||||
Tavoitteiden
asettaminen
|
||||
Hyvän hengen luominen
|
||||
Ryhmäkäyttäytyminen
|
||||
Yksilön käyttäytyminen
|
||||
Pedagogiset taidot
|
||||
Ihmistuntemus
|
||||
Pelisilmää asioille
|
||||
Koulutus
|
||||
Eettiset taidot
|
||||
Kasvatus taito
|
||||
Verkko-osaajana:
|
||||
Pedagogiikka,
didaktiikka
|
||||
Opetettava sisältö ja
oppimisprosessit
|
||||
Verkostoituminen
|
||||
Opiskelijoiden
motivointi ja kannustaminen
|
||||
Viestintätaidot
|
||||
Toimia aktiivisena
ohjaajana
|
||||
Arviointitaidot
|
||||
Teknikan hallinta
|
||||
Luovuus
|
||||
Tehdä mielekkäitä
verkkomateriaaleja
|
||||
Arvioijana:
|
||||
Yleistaidot:
|
||||
Objektiivisuus
|
||||
Eettisyys
|
||||
Kannustavuus
|
||||
Ilmaisu-/viestintätaidot
|
||||
Tunneäly
|
||||
Palautteenantotaidot
|
||||
Taito omaksua uutta
|
||||
Pedagogiset taidot:
|
||||
Käsitys
itsestä/käyttötieto
|
||||
Laaja ihmiskäsitys
|
||||
Laaja oppimiskäsitys
|
||||
Teoriaosaaminen
|
||||
Ammatilliset taidot:
|
||||
Ammatillinen osaaminen
|
||||
Alan
työtehtävien ja työssä tarvittavien taitojen tuntemus
|
||||
Alan
toimintaympäristön tuntemusta
|
||||
Kykyä
tulkita tutkinnon ammattitaito-vaatimuksia erilaisissa yhteyksissä (esim.
erilaiset yritykset)
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti