Opettajan monet roolit ja tehtävät

Opettajan rooli on muuttuva ja sidoksissa aikaan, kulttuurisiin ja taloudellisiin olosuhteisiin. Aikuiskoulutuksessa ja perusopetuksessa opettajan rooliin vaikuttavat myös traditiot ja järjestelmäerot. Joskus kulttuuriset sidonnaisuudet saattavat näkyä myös ristiriitoina opettajan rooliodotusten ja opetusta ja oppimista koskevan ajattelun muuttumisen kanssa. (Sallila 2004, 13.) Maailma muuttuu, mutta muuttuuko opettajuus?

Opettajalla on kaksoisrooli tietojen ja taitojen opettajana sekä kasvattajana. Hän tekee työtään persoonallaan ja ammattiroolilla, liikkuen sopivasti näiden välillä. Rooli tuo asiantuntemusta, selkeyttä, suojautumiskykyä ja tehokkuutta työhön. Persoona taas tuo inspiraatiota, uteliaisuutta, eläytymiskykyä, spontaanisuutta ja vastavuoroisuutta. (Salovaara & Honkonen 2013, 26-27.)

                                          
Kuva: kieliluotsi.fi
Opettajan rooli suojaa persoonaa vaikeissa tilanteissa; palaute kohdistuu opettajan rooliin persoonan sijaan. Rooli auttaa ulkoistamaan persoonan ristiriitatilanteissa, jotta ammatillisuus säilyy. (Salovaara & Honkonen 2013, 28.) Opettajan odotetaan taipuvan kovin erilaisiin tehtäviin työstä selviytyäkseen. Opettamisen lisäksi tulisi olla kasvattaja, hoitaja, sosiaalityöntekijä, poliisi, terapeutti, hauskuuttaja, lakimies, sihteeri jne.
Erilaiset tehtävät tuovat odotuksia ammattiroolille ja moni nuori opettaja kokeekin epävarmuutta eri tehtäväroolien vaatimuksista. Opetuksen osuus työssä vähenee ja muihin tehtävien osuus kasvaa. Opettajan työssä erilaisia rooleja ovat mm. ohjaajan, asiantuntijan, esiintyjän, arvioijan, viestijän, valmentajan ja verkko-osaajan roolit. Näitä tarkastelemmekin nyt enemmän seuraavilla sivuilla.

Myös sinä voit tuoda tälle sivulle lisää linkkejä aiheesta ja näin rakentaa kurssia. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti