Jauhiainen ja Eskola ( 1994) määritelevät roolin muodostuvan ihmisten toisiinsa kohdistuvista odotuksista. He toteavat sen olevan yhtä aikaa hankittua omalla toiminnalla sekä muiden odotuksillaan asettama. Opettamisen mukaan tuomia rooleja joutuu opettelemaan eikä se ole aloitteleville opettajille helppoa (Hansford 1988,57).
Opettaja ja oppilaat ovat viestintätilanteissa lähes päivittäin. Perinteisessä viestintätilanteessa opettaja viestii ja opiskelijat ovat passiivisia viestin vastaanottajia. Kun siirrytään tällaisesta yksin puhujan roolista pois, opettajan tulisi osata erilaisia viestintätaitoja sekä oppilaiden rooleja, unohtamatta kuitenkaan sitä että opettaja on koko ajan päävastuussa opetuksesta.
Hyvä viestintä on edellytys opiskelijoiden oppimiselle sekä sisällön että kiinnostuksen luomisen suhteen. Opettajan viestintätaidon kehittämisen perusedellytys on viestintätilanteiden ja omien taitojen analysointi.
Puhe-esityksen osatekijät
Phil Baguley (1994, 104 - 111) havainnollistaa esityksen suunnitteluprosessia seuraavalla kuviolla, jossa näkyvät puhe-esitykseen vaikuttavat ja esityksessä huomioitavat tekijät.
Kuva 1. Puhe-esityksen suunnitteluprosessi
Viestintätilanteet
Viestintätilanteet
Ryhmässä toimiminen on opittavissa oleva taito. Yksi taitavan viestijän ominaisuus on se, että hänellä on käsitys vuorovaikutuksen etenemisestä . Hän on tietoinen siitä, mistä puhutaan, millaista toimintaa häneltä itseltään odotetaan ja siitä, miten toiset reagoivat hänen toimintaansa. On tärkeää uskaltaa suhteuttaa etukäteistavoitteensa tilanteen tuomiin, kenties odottamattomiinkin haasteisiin ja toimia joustavasti niiden mukaan (Valo & Almonkari 1995, 72). Viestintätilanteella on erilaisia tavoitteita eri tilanteissa.. Eri tavoitteet edellyttävät erilaista osallistumista. Osallistujillakin voi olla samassa viestintätilanteessa erilaiset tavoitteet. Kaikki viestinnät koostuvat kuitenkin vastavuoroisista toiminnoista. Jokainen voi osallistua viestintään, tapoja on monia:
·kerro tieto tai esimerkki
·kommentoi, arvioi, ehdota
·toista, yhdistele ehdotuksia
|
·erittele,
perustele
·ilmaise
saman- tai erimielisyys
·suhteuta
tavoitteeseen
|
·kysy
tietoa, pyydä mielipide
·avaa uusi
näkökulma
·kannusta,
koordinoi
|
Viestijän
taidot:
- Yhteistyö
- haluaa ja osaa tehdä yhteistyötä oppilaiden kanssa
- kannustaa oppilaita osallistumaan ja tuomaan ajatuksen esille
- kuuntelee mitä oppilailla on sanottavaa
- arvostaa erilaista tietoa, erilaisia näkemyksiä ja mielipiteitä
- ottaa vastuu oppilasryhmän valmistumisesta
- Kuunteleminen
- osaa eritellä keskusteluissa tulevia asioita
- tekee päätelmiä kuulemastaan
- on kriittinen
- arvioi keskustelujen sisältöä
- esittää tarvittaessa kysymyksiä tai kommentteja
- Esiintyminen
- osaa perustella asiansa ja vaikuttaa oppilaiden kantoihin
- esittää asiansa kiinnostavasti ja ymmärrettävästi
- on johdonmukainen esityksissään
- Asioiden hallinta
- perehtyy asioihin ja valmistautuu aiheeseen
- hankkii tietoa aiheesta
- Osallistuminen
- haluaa ja osaa liittää oman puheenvuoronsa oppilaiden keskusteluun
- osallistuu monipuolisesti oppilasryhmän toimintaan: esittää kysymyksiä, tekee ehdotuksia, arvioi oppilaiden esittämiä asioita, ideoit luovia ratkaisuvaihtoehtoja, kannustaa ja aktivoi opiskelijoita.
- Keskustelun ohjailu
- osaa alustaa keskustelun tarvittaessa
- kykenee ohjailemaan keskustelua tavoitteen suuntaan
- tekee yhteenvetoja ja tiivistyksiä
- edistää omalla toiminnallaan asian käsittelyä ja opiskelijaryhmän työskentelyä
- Keskustelun seuraaminen
- osaa seurata opiskelijoiden keskustelua
- pystyy havaitsemaan, ymmärtävätkö opiskelijat asiaa ja pysyvätkö he keskustelussa mukana
- uskaltaa tarvittaessa tuoda esiin vaikeuden seurata keskustelua ja pyytää selvennystä
* Tehtävä:
Mitä osaamista pitäisi kehittää hankkiakseen näitä tarvittavia taitoja?
Lisää vastauksesi sivun alaosan keskustelualueelle. Vastauksesi voi olla kirjoitettua tai/ja kuvitettua tuotosta esim. video.
Viestijän rooli muuttuvan työn kannalta ja tulevaisuuden näkökulmasta
Muuttuvassa oppimisympäristössä oppiminen tapahtuu mitä suurimmissa määrin luokkahuoneen ulkopuolella. Opetus on siirtynyt ja siirtyy voimakkaasti verkkoon ja käyttää verkkomaailman työkaluja. Lisäksi internet ja kaikki muu verkossa tapahtuva tiedonvälitys kilpailee oppijan ajasta ja muuttaa toimintaympäristöä koko ajan. Oikeastaan nykyään oppimisympäristönä on koko maailma. Tämä asettaa uusia haasteita ja taito opettajuuteen, opetukseen ja opetuksen ja niissä tapahtuviin viestintätilanteisiin.
Opettajan viestijä-roolin yhteiskunnallinen merkitys
Opiskelijat saavat yhteiskunnassa tarvittavia taitoja ja tietoja. Tämä nostaa yleistä koulutustasoa ja parantaa ihmisten työllistymistä. Opettaja tuo myös omaa osaamistaan esille ja se vahvistaa opettajia kohtaa tuntemaan arvostusta mikä taas innostaa opiskelijoita opiskelemaan. Opettajan rooli viestijänä toivottavasti edistää suomalaisten opiskelijoiden viestintaitoja sillä Aino Sallinen-Kuparinen (1986) on tutkimuksissaan havainnut, että 80 % suomailisista aikuisista piti itseään keskiverto- tai heikkona viestijänä.
Puheviestinnän pro gradu-tutkielma Riikka Järvelä kevät 2002
Opettajien ja oppilaiden mielikuvia onnistuneesta ja epäonnistuneesta viestintätilanteesta opetus- ja oppimiskontekstissa
LÄHTEITÄ: Repo, Nuutinen Aikuisten viestintätaito 1995,Baguley 1994, 105,Valo & Almonkari 1995, 72).
Jauhiainen ja Eskola ( 1994), Hansford 1988,57
Ohjeita viestijälle
Yleistä
- Perehdy aiheeseen riittävästi
- Rakenna esitys tilanteen, yleisön ja käytettävän ajan mukaisesti
- Jäsentele asiasisältö
- Havainnollista eri havaintovälineillä
- Korosta ja painota asiasisällön kannalta olennaisia osia
- Rytmitä ja tauota esitys
- Hyvä viestintätilanne syntyy monesta asiasta ja yleensä hyvän viestintätilanteen aistii siitä, että ilmapiiri on kannustava ja avoin.
- Tämä näkyy viihtymisenä ja virkeänä osallistumisena sanattomasti ja sanallisesti.
- Hyvä viestintätilanne etenee selkeästi ja viestin sisältö on ymmärrettävä.
- Jos tulee ongelmia, niin myönteinen ja rakentava sävy säilyy viestijällä.
Aloitus
- Aloituksen tehtävä on herättää kuulijoiden kiinnostus, motivoida heidät kuuntelemaan ja johdattaa esityksen aiheeseen.
- Aloita viestitilanne kontaktilla yleisöön
- -katse, tervehdys, esittely, asia
- Älä järjestä enää papereita siinä vaiheessa kun alat puhumaan
- Älä touhuile muutakaan esim. tietokoneen kanssa
Motivointi
- Keskity motivoimaan yleisösi kuunteluun esittelemällä aiheesi innostuneesti ja innostavasti. Tämä onnistuu, jos itse uskot siihen, mitä sinulla on sanottavaa.
- Älä vähättele aihetta
- Älä selittele asioita esim. jos olet valmistautunut huonosti
Havainnollistaminen
- Havainnollista puhettasi mutta ole tarkkana miten sen teet
- Käytä havainnollistusta vain silloin, kun se on tarpeellista. Jos havainnollistus ei selitä jotakin asiaa paremmin kuin sanat, sitä ei ole syytä käyttää.
- Puheen mukana etenevä havainnollistaminen pitää mielenkiinnon vireillä
- Älä seiso selin yleisöön Jos käytät PowerPoint tai muuta esitystä, älä puhu koneelle vaan yleisölle
- Älä laita liikaa asiaa yhdelle dialle
- Näytä vain ydinasiat näytöllä
- Käytä muitakin havaintovälineitä, käytä mielikuvitustasi esim. yhdistelemällä eri välineitä.
- Mieti, kuinka monia havainnollistuskeinoja on hyvä käyttää yhdessä esityksessä.
- Muista, että teknisillä apuvälineillä kikkailu voi viedä huomion itse asiasta.
Pysy asiassa
- Etene asiassa selkeästi
- Varo rönsyilemästä liikaa
- Aihetta voi selventää selkeillä ja käytännön läheisillä esimerkeillä
Hallitse tilanne
- On tärkeää, että puhut ja liikut rauhallisesti ja vakuuttavasti
- Kannattaa pitää pieniä taukoja silloin tällöin ja vaikka keskustella aiheesta
Yksinkertaiset asiat
- Pyri puhumaan selkeästi ja yksinkertaistamaan asiat
- Älä lue suoraan paperista
Lopuksi yhteenveto
- Lopetus on tärkeää siksi, että loppu jää parhaiten mieleen.
- Lopeta viestintätilanne lyhyeen selkeään yhteenvetoon ja kontaktiin.
- Anna tilaisuus keskustelulle
- Älä kiirehdi pois
*Tehtävä:
Pohdi miten opettajan viestintätaidot voivat vaikuttaa opiskelijan motivaatioon sekä ammattitaidon kehittymiseen?
Palauta pohdintasi sivun alaosan keskustelualueelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti